Galibi, Onafhankelijkheidsdag en Paramaribo - Reisverslag uit Moengo, Suriname van Lisanne en Jacqueline - WaarBenJij.nu Galibi, Onafhankelijkheidsdag en Paramaribo - Reisverslag uit Moengo, Suriname van Lisanne en Jacqueline - WaarBenJij.nu

Galibi, Onafhankelijkheidsdag en Paramaribo

Door: liesenjacqinsuriname

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Jacqueline

28 November 2011 | Suriname, Moengo

Na een lange radiostilte, hier weer een teken van leven. We zitten alweer ruim drie weken in het zonnige Suriname en inmiddels hebben we ons eerste weekendje Paramaribo achter de rug! Maar voor we over Parbo gaan vertellen, zullen we beginnen waar we vorige keer waren gebleven, namelijk bij Galibi. Daar gingen we samen met de buren naartoe.

Om naar Galibi te gaan, moesten we eerst een uurtje met de taxi naar Albina. We werden door een slissende rastafari met een voorliefde voor iets wat op Bob Marley leek naar Albina gebracht. Dit stadje staat bekend als de meest onveilige plek van Suriname, gelukkig hoefden we er niet lang te blijven. Vanaf Albina zijn we met een klein houten bootje naar Galibi gevaren, want het dorpje is alleen over water te bereiken.

Na iets langer dan een uurtje varen en helemaal doorweekt te zijn van al het opspattende water (en verbrand te zijn..) kwamen we aan bij een heel mooi strandje met allemaal palmbomen en kokosnoten. Het huis waar we sliepen stond aan het strand, dus nadat we onze spullen in de kamers hadden gelegd en de bikini’s en zwembroeken hadden aangetrokken doken we gelijk de rivier in. Het water was heel lekker warm! Ook gelijk kokosnoten gezocht die onze gids professioneel open hakte, waarna we heerlijke kokosmelk konden drinken. Na twee weken Moengo leek dit wel een paradijs! Er stonden namelijk ook overal mango bomen, dus de mango’s lagen er voor het oprapen. Eindelijk hadden we iets van fruit!

Ook hadden ze in Galibi nog een kleine dierentuin. Deze “dierentuin” bestond uit een stuk grond met een aantal bomen en hokken en wat struikjes er omheen die dienden als afbakening van de dierentuin. De meeste dieren liepen vrij rond, wat betekende dat er meteen een klein aapje op je schouder of hoofd zat! Van kokosnoot en mango werden ze helemaal blij, daar begonnen ze meteen aan te knabbelen als je die in je handen had.
Er waren ook twee kleine neusbeertjes, hele nieuwsgierige beestjes zijn dat! Klimmen in de boom, springen op je rug en snuffelen aan je voeten. Ze renden heel hard rond dus je moest opletten dat je er niet op ging staan.
Voor de stoerdere mensen was er ook een heuse anaconda. Als je wilde mocht je deze om je nef leggen, maar dat hebben wij maar overgeslagen. Lisanne heeft hem wel nog met 1 vinger aangeraakt, maar Jacq is er zo ver mogelijk van uit de buurt gebleven. (Harm roept nu dat er ooit anaconda’s zijn gevonden met een doorsnede van 50 cm en een lengte van 11.43 meter, maar die in de Galibi Zoo was niet zo groot ;) )
Maaaarrr het aller leukste en liefste was toch wel de kleine baby luiaard! Echt een poepje! Iedereen werd helemaal blij van dat beestje en als je hem beet had, klemde die zich helemaal aan je vast en liet die ook niet meer los. Hij had hele lieve kraaloogjes, echt een lieve lieve baby!

’s Avonds waren we nog naar een indianendans wezen kijken. Deze gingen ze speciaal voor ons uitvoeren, maar wij vonden het eigenlijk niet zo boeiend. Bovendien keken de indianen ook niet echt alsof ze het leuk vonden om te doen.. Toen de dans klaar was werden de indianen outfits zo snel mogelijk uitgetrokken en kwamen er voetbal shirts tevoorschijn, erg authentiek enzo...

Daarna zijn we met z’n allen op het strand gaan zitten en hebben we een kampvuur gemaakt, sterren gekeken (we kennen nu de hele sterrenhemel boven Suriname uit ons hoofd, vraag ons waar Mars, Jupiter, Orion of de Boogschutter is, en wij kunnen je het vertellen) en natuurlijk nacht gezwommen! Hele leuke avond met z’n allen gehad, het opstaan was wat minder leuk..

Nog een rondleiding door het dorp gehad, wat mango’s van de grond opgeraapt en toen weer terug naar Moengo.

Helemaal vies bezweet en plakkerig van de deet en de zonnebrand kwamen we thuis en wilden we lekker onder de douche gaan, of in ieder geval onze handen wassen. Maar helaas was dit al teveel gevraagd, we zaten tot 9 uur s’avonds zonder water. De stemming daalde tot onder het vriespunt, maar toen zijn we maar patat gaan bakken en knakworsten gaan eten.

De dagen in Moengo zijn we druk opzoek geweest naar bouwmaterialen. We hadden eigenlijk gedacht dat we deze wel in Paramaribo hadden kunnen krijgen, maar ook dit blijkt niet zo te zijn. Iedereen die we over onze houtoven spreken, zegt lacherig dat die al lang niet meer gebruikt worden en vanmorgen kregen we te horen dat eigenlijk alles vanuit Nederland wordt geimporteerd. Geen goed nieuws dus. Mochten we het willen importeren komen de materialen pas eind december aan, wat nog een maand niks doen betekend. En laten we daar nou net geen zin in hebben..

Gelukkig gingen we donderdag alweer weg uit Moengo, op naar Paramaribo! ’s Ochtends om half 6 zijn wij samen met Harm opgestaan, om om half 7 de bus richting de stad te pakken. De rest van de jongens zou later op de dag komen. De bus zat vol Moengomamies en Moengopapies, dus we vielen lekker op en er werd flink gelachen toen we binnen kwamen.

Eenmaal in Parbo hadden we al snel het hotel MET zwembad gevonden. Daarna hebben we de lekkerste broodjes met kip ooit gegeten, jummie! Hier kunnen we wel aan wennen. We merkten gelijk dat het een stuk drukker was dan thuis, maar deze drukte was meer dan welkom. We zijn in een heuse supermarkt geweest waar ze échte kaas hadden. We hebben een blok gekocht en gelijk onze tanden erin gezet, errug lekker! In de supermarkt vonden we ook de helft van het Nederlandse Albert Heijn assortiment, zelfs oliebollen..
Daarna lekker het zwembad uitgeprobeerd en ’s avonds heerlijk aan de waterkant bij gekke kleine tentjes gegeten. Wat hebben ze hier veel variatie zeg! We willen nu al blijven, Moengo wordt wel heel eentonig met alleen maar nasi, bami en roti.

Die nacht zijn we voor het eerst in Suriname uit geweest naar de Havana Lounge, wat een ervaring! In zin samengevat volgens Harm: Zweten voor het vaderland en veeeeeeeeeeeeel Moengomamies! Veel tiet, veel kont, veel schudden en veel donker! En dus ook heel veel warm. Airco deden ze niet echt aan, we zagen eruit alsof we met onze kleren aan het zwembad in gesprongen waren en zo naar de Havana Lounge waren gegaan. De Moengopapies maakte dat niet uit, als je niet oplette zat er ineens iemand aan je vast geplakt.
Er waren ook best veel stagiaires in de Havana Lounge, typisch dat ze allemaal blond waren, dus ze waren goed herkenbaar.
Aangezien we totaal oververhit waren, besloten we nog tot een nachtelijk zwem avontuur in het zwembad van onze buren. Hier waren ze de chloorblokken niet vergeten en werd het zweet flink van onze huid gereinigd.

De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen en was het Onafhankelijkheidsdag. We hebben ontbeten met lekkere bara’s (deegjes met hele lekkere kruiden) en loempia’s, want ineens stonden overal kraampjes met zelfgemaakt eten. Heel erg lekker! Op het onafhankelijkheidsplein was de millitaire parade, waar meneer Bouterse trots vooraan zat (wij snappen nogsteeds niet helemaal waarom Bouterse nogsteeds aan de macht is, het is een corrupte bedoeling.. ). Maar toen begon de regen, en niet zo’n beetje ook! Weer zagen we eruit alsof we het zwembad ingesprongen waren en schuilend onder random parapaplu’s hebben we de parade afgekeken. ’s Avonds hebben we bij een hostel gegeten, genaamd Zus & Zo wat gerund wordt door Nederlands. We hebben heerlijke spaghetti met ossenhaas gegeten, eindelijk iets anders na 3 weken lang kip! Daar waren we echt aan toe. Ook was er een heel leuk jazz bandje aan het optreden die liedjes speelde als “kleine wasjes, grote wasjes, stop ze in de wasmachine”. Het was een vrolijke bedoeling en we hebben lekker meegedanst.

Zaterdag weer uitgeslapen en zijn we lekker gaan shoppen. Havaianas zijn hier maar 5 euro! Wooow dat betekent dat er nog heel veel paar zullen worden ingeslagen. Die avond gingen we uit in een populaire tent in Paramaribo, genaamd de Zsa Zsa Zsu. Daar aangekomen bleek dat wij twee echt totaal underdressed waren. Als echte Hollanders hadden we Vans aan en een degelijke korte broek. Alle andere meisjes daar hadden sexy jurkjes aan (daar houden ze hier wel van) met hele hoge hakken. We zagen er dus uit alsof we holbewoners waren en uit het stenen tijdperk gerold kwamen. Wel hadden ze hier airco, dus we waren iets minder bezweet en we hebben een hele leuke avond gehad.

Zondag weer terug naar Moengo, helaas had de taxi pech en hebben we er 3 uur over gedaan, in plaats van twee uur. De schokkenbreker (schokdemper) was kapot gegaan, misschien in Nederland niet heeeel erg, maar hier op de bumpy road wel. Thuis aangekomen had Harm al een heerlijk maal voor ons bereidt en zijn we allemaal gesneuveld in slaap gestort.

Vandaag weer een poging gedaan om ons project nieuw leven in te blazen, maar tot nu toe geen succes. We hebben daarom ter vervanging maar een illustrator handleiding gedownload zodat we bij terug komst in ieder geval wel het mooiste verslag hebben (het plan is namelijk daar om ook maar gelijk een photoshop en indesign cursus te gaan doen..). Ook staat voor morgen een bezoekje aan de kapper op de planning. Dus wie weet, misschien hebben we morgen wel rasta’s, kroeshaar of vlechtjes met kraaltjes.

Bedankt voor de lange aandacht, volgende keer maken we ons bericht wel wat korter haha.

Liefs, Lies en Jacq

• 28 November 2011 - 17:45

Mama Liesbeth:

Wat een mooi verhaal weer meiden! Wat mij betreft hoeft het niet korter hoor!

• 28 November 2011 - 18:14

Oma Lenie En Opa Jan:

Hallo meiden,
    Alweer zo`n mooi lang verhaal. Jullie kunnen wel een boek uitgeven van jullie belevenissen. vandaag heeft oma Hongaarse zuurkool gekookt op de kookclub. Ze zegt dat het lekker is, al zal ik dat nooit weten, want ik houd niet van zuurkool. Hier is het volop herfst .Het park voor ons terras is bijna helemaal kaal.Wij willen wel iets van jullie warmte. Lisanne en Jacq heel veel sterkte met de bouw problemen en blijf in elk geval genieten van alles wat je daar ondervindt.
    Liefs en groeten, oma Lenie en opa Jan.

• 28 November 2011 - 18:25

Kaj:

Madeliefje, 't ziet er super uit!! Kokosnootjes, mooie stranden en lekker eten! Ik ben JALOERS! Geniet ervan!

• 28 November 2011 - 22:01

Ooma En Opa B :

wat een leuk versl;ag, zo zie je nog e
    ens wat van het verre land .
    wij vinden het he4el leuk en genieten er volop van.jammer dat jullie zo weimig succes boeken met het project. veel succes er veerder mee dikke kus

• 29 November 2011 - 15:44

Linda:

Hooooiii ladies!

Owww kak... nu ik terug ben, word ik extra jeloers bij het lezen van jullie avonturen!! Ik heb inmiddels weer mn winterjas, sjaal en handschoenen uit de kast getoverd! Dus: genieten zo lang het kan!
    Wat cool dat je een baby luiaard vast mocht houden!! Ik heb er ook een hoop gezien maar die zaten hoog in de bomen!

Geniet van de komende 2 maanden! daarna kun je alleen nog maar dromen over het harde zweten! :) en je mag natuurlijk altijd wat zonnestraaltjes deze kant op sturen! (ik heb het nodig!!)

Dikke zuskus xxxxx

• 01 December 2011 - 11:44

Do:

Lekker bezig hoor dametjes!! :)

• 01 December 2011 - 19:10

Rian:

Hoi Lisanne,
    wat een leuk verslag en wat 'n andere wereld. Als het zo uitgebreid beschreven wordt, maak e het in gedachten meer mee. Dus blijven doen! Geniet en succes.
    liefs,
    Rian

• 01 December 2011 - 20:43

Yke:

Oehh! Ik ben erg benieuwd naar jullie ver-Surinaams-de kapsels! Hoeveel vlechtjes zitten erin?

• 04 December 2011 - 11:52

Mama Elly:

Dames, hoelanger hoe beter, geen enkel probleem en blijf ook vooral zo humoristisch schrijven. Hoe staat t met de rastavlechten:-)
    xx

• 05 December 2011 - 18:03

Oma Lenie En Opa Jan:

hoi meiden,
    Zaterdag sinterklaas gevierd. Vieren is in diit geval een groot woord. Het was nl voor het eerst in onze geschiedenis zonder kadootjes we waren dan ook maar met 5 pers. Je ouders, Jos, en oma en ik. De rest was verhinderd. Desondanks was het heel gezellig, al misten we jou en Folkert natuurlijk wel. DE Sint heeft dit jaar ook geen herderlijk schrijven gestuurd, maar voor jou en Folkert wel een choc.letter achtergelaten.We hebben natuurlijk wel kolonisten gespeeld en je begrijpt natuurlijk dat je vader gewonnen heeft.
    Dames ik hoop van harte dat jullie snel je bouwactiviteiten kunt ontplooien.
    Hartelijke groeten en liefs van oma Lenie en opa Jan

• 06 December 2011 - 13:45

Wieger:

Soso ik wou dat ik ook zoon strand bij me huisie had.. kon ik elke dag chillen..
    en dat het hier ook zoooo warm was dat was echt chill geweest