Pittige saoto, zweet en goed gesorteerde winkels - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisanne en Jacqueline - WaarBenJij.nu Pittige saoto, zweet en goed gesorteerde winkels - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisanne en Jacqueline - WaarBenJij.nu

Pittige saoto, zweet en goed gesorteerde winkels

Door: liesenjacqinsuriname

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Jacqueline

05 November 2011 | Suriname, Paramaribo

En nu is het avontuur echt begonnen! De eerste liters zweet zijn verloren, en de eerste indrukken zijn opgedaan!
Afgelopen vrijdag op Schiphol na de tassen te hebben ingecheckt en Hans Klok gezien te hebben, hadden we onze one moment of fame!
Een cameraploeg van AT5 kwam op ons af en vroeg of we wilden vertellen over onze aankomende reis. Binnenkort zijn we dus te zien op tv! De link en wanneer laten we nog wel even weten ;)
De vlucht was prima! Lisanne heeft 100 films gekeken en Jacq heeft tetris uitgespeeld.
De Surinaamse familiesfeer was meteen goed te merken in het vliegtuig: Roshans hele familie zat ongeveer in het vliegtuig, vet gezellig.
De eerste roti hebben we ook gekregen en de Fernandes (Surinaamse soft) vloog om je oren.
Door de moederlijke stewardessen voelden we ons meteen op ons gemak, wat een mammies!

Eenmaal boven Suriname konden we het land vanuit de lucht al een beetje bewonderen. Conclusie: heel veel broccoli bomen.
Bij de landing werden nog even de nodige maatregelingen getroffen: de mammies kwamen langsgesneld met anti-insecten spray. Gasmaskers waren geen overbodige luxe geweest.

Vanuit het koele vliegtuig belandden we direct in de sauna van Suriname! HEET, ZWEET, waar is die DEET?
De familie van Arshad stond ons op te wachten bij de uitgang om ons naar ons appartement in Paramaribo te brengen.
Deze rit duurde zo’n twee uur en naarmate we langer in de auto zaten merkten we pas hoe moe we waren (in Nederland was het ondertussen een uur of 12). Buiten was het al pikkedonker dus heel veel konden we niet zien, maar we keken onze ogen uit naar alle mensen op straat en gekke winkeltjes langs de weg.

Eenmaal in ons appartement: HELE GROTE KAKKERLAK!! PANIEK! Nu zou je denken dat de 3 jongens ons direct zouden redden uit deze noodsituatie, maar niets was minder waar: Arda gilde nog harder dan wij haha. Na gestuntel met een kom en bezem konden we rustig naar binnen. Na lekker koud gedoucht te hebben, waren we weer een beetje wakker.
Toen kwam Arshads familie weer met een krat vol met Surinaams eten! Wat een lieve mensen.
Na het eten konden we lekker gaan slapen in onze kamer met airco (nu nog wel).

Vandaag hebben we ons gelukkig niet verslapen, we waren om half 7 al wakker, we moeten nog even wennen aan het tijdsverschil. Voordeel is dat het ’s ochtends nog een beetje te harden is qua temperatuur. Toen zijn we maar eens op zoek gegaan naar een supermarktje voor het ontbijt!
Het resultaat: krentebollen met kaas, hoe kan het ook anders! (overigens zagen we in de vriezer genoeg frikandellen en kroketten om in geval van nood onze acute heimwee weg te eten)
Daarna lekker het zwembad ingesprongen en de hangmatten uitgetest, daar kunnen we wel aan wennen voor 3 maanden. (laat die 15 studiepunten maar komen!)
’s Middags werden we opgehaald door de familie van Arshad om de stad te verkennen.
Direct een simkaart aangeschaft (zie onderaan onze Surinaamse nummers!), en andere goedgesorteerde winkels werden ons aangewezen…(?)
De familie van Roshan (nani, nana, broerskind je kent het wel) ook even bezocht. In Blauwgrond (de grond was er vroeger blauw door plantages? We snappen het zelf ook niet echt, het water was wel echt chemisch blauw!) hebben we heerlijk geluncht in een warung; saoto soep! (lisanne dacht zoute soep)(het was ook zout!) Lekker pittig met een ei erin en aardappel slierten en taugé enzo.
Tussendoor nog een tropische regenbui; lekker verkoelend! Aan de hitte moeten we nog erg wennen.
Nu weer terug in ons appartement waar we zo weer het zwembad in duiken en in de hangmatten gaan hangen!

Morgen gaan we richting Moengo om daar het avontuur voort te zetten!
We denken wel dat we het hier 3 maanden uit gaan houden.

Binnekort meer avonturen van Jacq en Lies in Suriname!

Tang Boeng!
Liefs Jacq en Lies

Surinaamse nummers!
Jacqueline: 005978509716
Lisanne: 005978509844

• 06 November 2011 - 00:08

Rox:

lieve Lisanne en lieve Jacq, jullie geven mij een glimlach op mijn gezicht. 't klinkt gezellig, leuk, Have fun!! En succes, maar volgens mij komt dat allemaal wel goed! xxx

• 06 November 2011 - 05:42

Rony:

Gaaf verhaal! =D Veel plezier en succes daar!

• 06 November 2011 - 07:29

Linda:

Ladies!!
    Wat een goed verhaal!!! Jullie hebben het maar zwaar ;-) het klinkt allemaal erg jaloersmakend! Hans en ik gaan zo inpakken, nog maar 24 uur! Veel plezier daar en vergeet niet te werken hè!

Enjoy en een hele dikke zoen!
    Xxx, Lin

• 06 November 2011 - 07:42

Pau:

Hee lieverds!

Echt super leuk om te lezen dit!! Heel veel plezier :) Vind het echt jammer dat ik jullie niet meer heb gezien deze week :(..

Geniet ervan!!

• 06 November 2011 - 09:07

Floor:

San! Geweldig allemaal, ben erg jaloers! ;) Haha oja en jullie moesten daar heel hard aan de slag toch? Gaat dat lukken? :p Super chill ook dat zwembad.. Nou laat maar snel weer wat horen! Knuffel

• 06 November 2011 - 09:54

Kaj:

JALOERS! Wann kunnen we je komen opzoeken? ;)

• 06 November 2011 - 11:24

Margriet:

Hoi lieve Lisanne!

OOHHH! Die foto in de hangmat! Ik wil ook!

Kus, Margriet

• 06 November 2011 - 11:50

Lex:

Lieve San en Jacq,
    Heel leuk verslag, je krijgt er meteen zin in. Dit lijkt meer op een vakantie dan de aanloop naar het bouwen van een bakkerij. Het skypen ging overigens erg goed. Veel plezier en maandag wacht de eerste uitdaging.
    Kus.

• 06 November 2011 - 13:09

Miem:

Jacqie en Lisanne, dat is niet verkeerd daar, die 15 punten komen er wel, alleen nog ff een steenoven en dan wordt t voor de rest chillen.

xx miem

• 07 November 2011 - 12:09

Yv:

Klinkt helemaal top!!

• 07 November 2011 - 16:01

Wolke:

Wat klinkt het allemaal leuk! Veel plezier en tot lezens haha :)